Veldhoven | 13 oktober 2015

Van 3 t/m 11 oktober vond de tweede editie van de Nationale Week van de Friet plaats. Meer dan 600 landelijk gespreide frituurprofessionals hebben hun best gedaan om het populaire frietje in een positiever daglicht te zetten. Dat het frietje voor jong en oud nog altijd een feest is, werd ook nu weer duidelijk.

Het frietje past prima in een verantwoorde leefstijl, daar is Frans van Rooij van de Vereniging Professionele Frituurders, de initiatiefnemer van de Week van de Friet van overtuigd: 'Dat dragen we uit met de campagneweek van ons frietje. We zeggen niet voor niets "Een frietje is altijd een feest, maar het kan niet elke dag feest zijn". De juiste balans tussen voeding, beweging en levensstijl, daar gaat het om! Een lekker frietje past hier prima in, mits goed gefrituurd. Want door goed te frituren ontstaat een knapperig korstje dat het vet juist buiten het frietje houdt. Bovendien blijven de vele voedingsstoffen van de aardappel, waaronder vitaminen, vezels en mineralen bewaard!'

Educatieve aftrap

Evenals vorig jaar was de aftrap van de campagneweek op de aardappelboerderij "Leven van de wind" in Wieringerwerf. Zo'n 150 kinderen en evenzoveel ouders maakten in verschillende groepen kennis met het proces van aardappel tot frietje. Ze konden zelf aan de slag met aardappels rooien en deelnemen aan verschillende activiteiten. En natuurlijk werden er frietjes gefrituurd en uitgedeeld; een toepasselijk begin van de actieweek, waarbij de herkomst van het frietje een belangrijke rol speelde! 'Wanneer we voldoende sponsoren hebben of een aantal hun bijdragen willen verhogen, dan gaan we deze activiteit zeker op meer locaties in het land organiseren', aldus Van Rooij.

Lokale acties en initiatieven

Sommige acties zorgden voor extreme drukte bij een aantal deelnemers. Zo kijkt Cafetaria De Pieper in Helvoirt ook dit jaar weer terug op een geslaagde campagneweek en behaalde Alide van Toor van Cafetaria De Halte in Meerkerk haar beste omzet ooit. Een plus van ruim 40%! En dat tegen minimale kosten.

Foto Terugblik geslaagde Week van de Friet 2015

Van Rooij; 'Net zoals Alide van Toor hebben ook veel andere deelnemende ondernemers zich van hun maatschappelijke kant laten zien'. Hij doelt hiermee onder meer op eigen initiatieven zoals traktaties op friet en snacks in zorginstellingen, rondleidingen en frietjes maken met groepen schoolkinderen, het steunen van lokale goede doelen, maar ook de traditionele kleurplatenacties en de landelijke FrietFoto-wedstrijd. Deze laatste loopt nog door tot eind oktober en daarna zullen de winnaars van deze fotowedstrijd bekend worden gemaakt.

2016-editie

Met de evaluatie van de eerste actieweek wordt meteen het begin gemaakt met de voorbereidingen van de editie 2016. Frans van Rooij hierover: 'De Nationale Week van de Friet 2016 wordt weer een stapje beter en groter! Kijk er maar naar uit en noteer zaterdag 1 t/m zondag 9 oktober 2016 alvast in de agenda!'

Zoeken