"Ondernemers moeten aantonen dat medewerkers zijn opgeleid"

 "Je kunt nog zo'n goed product verkopen, zonder goed opgeleide medewerkers is het niet compleet. Het aandeel opgeleide medewerkers is net zoals in de rest van de horeca ook bij cafetaria's en andere frituurbedrijven nog altijd gering. Wie beter wil presteren dan zijn concurrenten, zorgt dat hij over goed opgeleid personeel beschikt. Daarnaast moeten ondernemers tegenwoordig aantonen dat ze hun medewerkers hebben opgeleid." Dat zegt Frans van Rooij van het Nederlands Frituurcentrum bij de introductie van het leer- en ontwikkelplatform met digitale opleidingen voor de frituurbranche.

Eerste digitale leerstof
Het Nederlands Frituurcentrum heeft met de lancering van de website 'Werk aan kennis en vakmanschap' (www.werkenaankennisenvakmanschap.nl) voor medewerker en ondernemer een primeur voor cafetaria's en andere frituurbedrijven. Speciaal voor ondernemers en medewerkers ontwikkelde het kenniscentrum in opdracht van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) deze nieuwe website. Hierop staan nu de eerste twee e-learningmodules: 'Basiskennis voedselallergenen' en 'Basiskennis voedselhygiëne voor medewerkers'. In 2017 worden meer digitale opleidingsmodules toegevoegd, waaronder 'Voedselhygiëne voor leidinggevenden' en een introductiemodule speciaal voor nieuwe medewerkers.

Niet in de schoolbanken
Van Rooij: "Het voordeel van digitale opleidingen is dat de deelnemers zichzelf kunnen scholen en bijscholen in een vertrouwde digitale omgeving. Achter hun eigen computer dus. Maar ook met een smartphone of tablet kunnen de e-learningmodules eenvoudig worden doorlopen." Medewerkers of de ondernemer zelf hoeven dus niet het bedrijf uit en niet terug de schoolbanken in. Ze kunnen de digitale opleidingsmodules volgen op het moment en de plek die hen het beste schikt – ze werken bovendien in het tempo dat ze zelf verkiezen.

Lage drempel
"Door de drempel naar opleidingen zo laag mogelijk te maken, hopen we de totale sector verder vooruit te brengen op het gebied van kennis en vakmanschap," zegt Van Rooij. Hij stelt verder: "Een ondernemer kan de beste formule bedenken, het mooiste interieur laten maken, de lekkerste producten maken of inkopen en kiezen voor de meest degelijke apparatuur. Maar... als de opleiding van zijn medewerkers niet degelijk en grondig is, dan wordt dit alles teniet gedaan. Opleiding en continue training zijn van het grootste belang voor de kwaliteit van het totale horecaproduct. Ook van de frituurbranche!" Daarnaast heeft de ondernemer wettelijke plichten. Van Rooij: "Ondernemers moeten steeds vaker aantonen dat ze hun medewerkers de juiste kennis hebben aangereikt. Zo zijn bijvoorbeeld in de nieuwe Hygiënecode voor de horeca en in de Wet werk en zekerheid (Wwz) hierover voorwaarden opgenomen. Met het leer- en ontwikkelplatform reiken we de helpende hand."

Introductiekortingen en opleidingsvouchers
Nog enkele bijzonderheden over de e-learningmodules voor de frituurbedrijven:

  • Kijk op de nieuwe website www.werkenaankennisenvakmanschap.nl voor meer informatie en het (cursus)aanbod;
  • Ter introductie worden de eerste e-learningmodules tot 31 januari 2017 aangeboden met korting;
  • Ondernemers die via het vakblad Frituurwereld een Waardekaart hebben ontvangen, krijgen 10 euro extra korting;
  • Ondernemers kunnen eenvoudig opleidingsvouchers bestellen en via de website direct versturen naar hun medewerkers;
  • Een e-coach ziet toe of de medewerkers de e-learningmodules daadwerkelijk doorlopen en neemt indien nodig contact op;
  • Deelnemers die de e-learningmodules met goed gevolg voltooien, ontvangen digitaal een certificaat. Dat is belangrijk voor de medewerker, maar ook voor de ondernemer. Die kan hiermee niet alleen aantonen dat hij zijn medewerkers kennis aanreikt, maar vooral dat hij ze in staat stelt hun werkzaamheden beter uit te voeren.

Meer informatie
Secretariaat Vereniging Professionele Frituurders en Nederlands Frituurcentrum, bereikbaar via het telefoonnummer: 040-7200900.

Zoeken