Parel na 5 jaar verder zonder zegel

Oliehoorn heeft eerder zijn overeenkomst voor het 100% Exclusiviteitszegel bij vakvereniging ProFri opgezegd. Dat Brander Mayonaise nu al bij Jumbo ligt, komt voor de vereniging wel een beetje als verrassing, maar het bedrijf heeft het dus wel degelijk aangekondigd.

We kunnen ze niks kwalijk nemen, hooguit de hand in eigen boezem steken. Dat wij namelijk nog geen actie hebben ondernomen op dit gebied, komt ook en vooral doordat wij de laatste maanden vrijwel volledig in beslag zijn genomen door de corona-lockdown, het onderhandelen met ministeries, onze achterban informeren en protocollen schrijven.

Wat hier bovendien doorheen speelt is het volgende: 100% Exclusiviteit is destijds geïntroduceerd als reactie van ProFri op het feit dat we steeds meer unieke cafetariaproducten richting retail zagen verdwijnen, zoals destijds Kwekkebooms kroketten en Ras patat van Aviko. Inmiddels is de realiteit een totaal andere. Door blurring, het vervagen van grenzen tussen allerlei branches, mede ook door webshops, supermarkten die met horeca beginnen, zelfs groothandels en fabrikanten die producten rechtstreeks aan consumenten verkopen etc. zal het steeds moeilijker worden als branche nog productexclusiviteit te claimen.

Sterker nog; het wordt voor ons door deze ontwikkelingen, die steeds sneller gaan, ook steeds moeilijker om nog bij te houden of een product het 100% Exclusiviteitszegel eigenlijk nog wel altijd terecht draagt. Of we het nu leuk vinden of niet, alle traditionele afzetkanalen zijn aan het schuiven en komen terecht in elkaars vaarwater. Als we de ontwikkelingen in Engeland en de VS zien, zal het onderscheid tussen retail en horeca steeds moeilijker te maken zijn.

Daarom spelen we al enige tijd met de gedachte om de voorwaarden aan te passen dan wel met een ander initiatief te starten om mooie producten van producenten onder de aandacht te brengen. We wilden hierover in gesprek gaan met onze partners en de producenten, maar ook hiervan is het door de coronadrukte nog niet gekomen. Kortom: onze partners mogen verwachten dat we hierover op korte termijn contact met hen zullen opnemen.

In elk geval, we zijn ons aan het heroriënteren op het hele fenomeen van 100% Exclusiviteit. Hoe dan ook, het blijven mooie producten.

Klik hier voor de nu nog geldende voorwaarden van het 100% Exclusiviteitszegel