Cafetariaformules Family en AnyTyme doen proeven met bestelzuilen. In navolging van de Easy Order Desks die McDonald’s bijna tien jaar geleden introduceerde, lijkt corona ervoor te zorgen dat de bestelterminal in frituurspeciaalzaken een tweede leven krijgt.

Om het aantal fysieke contactmomenten tussen medewerker en gast te beperken, kunnen bestelzuilen uitkomst bieden. Zes jaar geleden deed het bedrijf Snackzuil.nl van zich spreken; hoewel vele tientallen cafetaria’s werken met deze methode van vooraf bestellen en betalen, is de bestelzuil nooit op grote schaal aangeslagen in de frituurbranche.

Registratie

Bestelzuilen vonden de afgelopen jaren wel ingang in onder meer bouwmarkten, maar afgezien van de Amerikaanse quick service restaurants kregen ze in de Nederlandse horeca weinig navolging. Mede door corona komen ze nu opnieuw in de aandacht. Zo zijn bestelzuilen ingezet bij de coronaregistratie van horecabezoekers, terwijl enkele restaurants op deze manier gasten aan de deur lieten reserveren.

Hogere besteding

Bedrijven zoals De Digitale, NTF en Foodticket mikken op deze groeimarkt. Ze wijzen erop dat het gebruik van bestelzuilen, net als online bezorgbestellingen thuis, leidt tot een hogere gemiddelde besteding door de consument. De Digitale zegt over de resultaten van zijn orderkiosk bij een cafetaria: “Ze tonen een automatische verdeling van 50 procent kiosk en 50 procent kassabestellingen. Waarbij de orderkiosk voor ruim 25 procent meerverkoop zorgt.”

Doorstroom in de zaak

Naast een aanzienlijke stijging van de besteding per klant heeft een bestelzuil nog meer voordelen. NTF wijst onder meer op de personeelskosten en de doorstroming in de zaak: "De e-kiosk bestelzuil verlaagt je personeelskosten terwijl je medewerkers in dezelfde tijd veel meer kunnen doen. Zo creëer je ruimte om echt contact te maken en kwaliteit te leveren. Het resultaat: een positieve ervaring en meer klantenbinding. Het inzetten van een bestelzuil is dé manier om de rij bij de counter te verkleinen, je kunt dan meer orders tegelijk ontvangen en je team kan zich focussen op de bereiding - zonder opnemen van de order of afhandelen van de betaling. Toch een rij? Maak op een gastvrije manier duidelijk hoe de rij kan vormen zodat het veilig is, en ook voor de gasten in je horecazaak geen storende factor is."