Theo Norder heeft een jubileumjaar. Zijn bedrijf De Schelp in Roelofarendsveen bestaat dit jaar een kwart eeuw. In de loop der jaren werd De Schelp steeds groter. Bij de laatste uitbreiding kocht Norder zelfs een stuk openbare weg van de gemeente. De helft was voor hem, de andere helft liet hij ombouwen tot een fietspad. Sinds de laatste verbouwing telt De Schelp 120 zitplaatsen. Norder is een illustratief voorbeeld van de professionaliseringsslag die vooral de laatste vijftien jaar in de sector plaats had.

In de rubriek Daarom ProFri geeft Theo Norder aan wat hij verwacht van zijn lidmaatschap van de Vereniging Professionele Frituurders.

Imago uitdragen

"Ik kan mij niet vinden in al die verhalen over ons negatieve imago. Consumenten die goed om zich heen kijken, zien echt wel dat de cafetariasector professioneel bezig is. Dat er in Nederland allemaal prachtige bedrijven staan met veel zorg voor hygiëne, gastvrijheid en voedselveiligheid. Ons imago is dus helemaal niet slecht. Wel zie je partijen die ons steeds de zwarte piet toespelen om er zelf beter van te worden. We moeten dus ons positieve imago zelf veel beter uitdragen. Zo'n Week van de Frites is helemaal geweldig!"

Contact geeft boost

"Via ProFri komen ondernemers met elkaar in contact. Dat is heel belangrijk. Van contact met collega's word je slimmer. Het kan jouw bedrijf een boost geven. Bijvoorbeeld nu, tijdens de crisis. Je wisselt met anderen ideeën uit die nieuwe kansen kunnen bieden nu de tijden wat moeilijker zijn."

Eigenheid benadrukken

"Ik zie ons als een aparte branche binnen de horeca. Cafetaria's zijn wezenlijk anders als restaurants. Daarom is het goed dat er een vereniging is helemaal speciaal voor ons bedrijfstype en voor ons type ondernemers. Koninklijke Horeca Nederland gaat er nu helemaal aan voorbij dat cafetaria's geen standaard-horeca zijn. Nog al te vaak worden we trouwens een beetje gezien als de underdog. Daar moet ik eerlijk gezegd altijd een beetje om lachen."

Voordelen zijn pré

"Het spreekt vanzelf dat ProFri moet zorgen dat zijn leden minimaal dezelfde voordelen hebben als bij andere organisaties. Iedereen wil direct waar voor zijn geld, zo gaat dat nou eenmaal. Het is wel belangrijk dat dit allemaal duidelijk wordt gecommuniceerd. Over het Buma-voordeel heb ik tig mailtjes en nieuwsbrieven gehad. Dat moet niet, maar ik neem aan dat het opstartproblemen waren."

Lachende gasten

"We moeten als branche zorgen dat onze gasten dadelijk bij binnenkomst in onze bedrijven al een goed gevoel hebben. En dat ze lachend weer de zaak verlaten. Uiteindelijk draait het altijd om tevreden gasten."

Met z'n allen

"Ik vind het heel belangrijk dat een vereniging als ProFri gedragen wordt door de leden. Je moet dus als lid niet achterover gaan leunen en afwachten wat de club voor jou doet. Je moet met z'n allen wat bijdragen – en dus actief mee gaan doen. Ik doe al zo'n 20 jaar bestuurlijk werk en zit nu dus ook in de Raad van Advies van ProFri."


De Schelp is te vinden aan de Spireastraat 2 in Roelofarendsveen en op internet bereikbaar via schelp.nl.

Zoeken

Onze officiële partners