);

Payrollpartner Connexie introduceert een nieuwe digitale oplossing: Beewise Planner. Met deze slimme tool maak je eenvoudig je personeelsplanning, controleer je uren en krijg je direct inzicht in de kosten. Alles overzichtelijk in één systeem en volledig gekoppeld aan de backend van Connexie.

Veel ondernemers in de frituur- en fastfoodbranche werken nog met Excel, losse papieren, WhatsApp-groepen of zelfs bierviltjes om roosters en afspraken bij te houden. Dat kost tijd en vergroot de kans op fouten. Met Beewise is dat verleden tijd.

Voor leden van ProFri is er een exclusief voordeel: wie klant is of wordt bij Connexie krijgt gratis toegang tot Beewise, bovenop de al zeer scherpe tarieven die Connexie voor ProFri-leden hanteert.

Met Beewise houd je grip op je planning én personeelsadministratie – zonder ingewikkelde systemen en zonder extra kosten voor ProFri-leden.

Klik hier voor meer informatie over onze Payroll-partner Connexie

Van oudsher vormden salarissen circa 18 procent van alle kosten in de cafetaria. Dit percentage is in veel bedrijven flink opgelopen. Het ligt nu vaak ruim boven de 25 procent, soms al rond de 30. Het lijkt er niet op dat dit aandeel zal dalen.

1. Hogere minimumlonen
De wettelijke minimumlonen stijgen door. Op 1 juli gingen ze 2,42 procent omhoog. Ook per januari en juli 2026 staan loonsverhogingen op de rol. Het wettelijk minimum uurloon voor medewerkers van 21 jaar en ouder ligt sinds 1 juli op € 14,40 bruto. Bij een 40-urige werkweek is dit 2496 euro (was 2438 euro).

2. Lonen onder 21
Voor werknemers jonger dan 21, zijn de bruto uurlonen sinds 1 juli: € 11,52 (20), € 8,64 (19), € 7,20 (18), € 5,69 (17), € 4,97 (16) en voor 15-jarigen € 4,32. Deze bedragen staan los van eventuele extra’s in de Horeca-cao. Zo krijgen medewerkers die langer dan tien jaar in dienst zijn extra vakantiedagen.

3. Komt er meer aan?
Ook per 1 januari en 1 juli 2026 stijgen de lonen. Daarnaast liggen mogelijk meer zaken in het verschiet. Zo pleit Horecabond FNV voor een wettelijk minimumloon reeds vanaf 18 jaar (en dus niet vanaf 21). Daarnaast lijkt per 2027 het nuluren-contract te gaan verdwijnen. Er komen basiscontracten voor terug.

4. Opnieuw calculeren?
Ondernemers moeten opnieuw calculeren. Voor een gezonde bedrijfsvoering is een bruto winstmarge van 70 procent geboden. Er zijn ook ondernemers die vinden dat de brutowinst eigenlijk op minstens 75 procent moet liggen.

Elles van der Vleuten van Rocket Science Horeca spreekt regelmatig op horeca-bijeenkomsten. Ze serveert onder de naam ‘neurohoreca’ marketinglessen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Eerder dit jaar was Elles te gast bij Kiremko in Woerden. ProFri serveert drie van haar aanbevelingen.

1. Prijzen doen ons pijn
Op basis van onderzoek zegt Van der Vleuten: informatie over prijzen prikkelt de ‘pijndelen’ van onze hersenen. Met andere woorden: prijzen doen pijn. Als het euroteken achterwege blijft, verzacht dit de pijn. De specialist in ‘neurohoreca’ raadt daarom aan het euroteken op menukaarten weg te laten.

2. Laagste prijs bovenaan?
Verder zegt Elles: “Bij veel menukaarten staat de laagste prijs bovenaan. Daarna lopen de prijzen op. Het is beter dit andersom te doen: het duurste gerecht bovenaan zetten dus.” Ook dit helpt om ‘negatieve pijnprikkels’ te voorkomen. De consument wordt verrast door de dalende prijzenreeks op de kaart. Hij/zij zal eerder geneigd zijn iets uit het midden kiezen.

3. Vet gedrukt, meer rendement
Elke ondernemer verkoopt het liefst gerechten waarop een mooie marge zit. Zet daarom circa drie hoogrenderende, populaire gerechten apart op de kaart. Bij voorkeur in een omrand en dus opvallend kader. En natuurlijk gedrukt met vette letters. Maak er geen kermis van, maar zorg wel dat het extra opvalt op jouw kaart.

ProFri Partners COMCAM (energie en energieadvies) en CCV (betaalsystemen en pinautomaten) bellen de komende weken met leden van onze vakvereniging. ProFri stelt je hiervan altijd vooraf op de hoogte. Dat doen we dus bij deze.

1. Energiepartner COMCAM
Veel ProFri-leden kozen al COMCAM. Het bedrijf analyseert en bespreekt met jou het energieprofiel van jouw bedrijf: verbruik, pieken en kosten. Ook adviseert COMCAM over elektrificatie, contractstrategie en netcongestie. “Komt uw energiecontract vrij, dan maken we een passend aanbod,” aldus het bedrijf. ProFri-leden betalen voor het overzichtelijke energie-dashboard Energy Intelligence 10 euro per maand per aansluiting. Het normale tarief is €12,50.

2. CCV-betalingssystemen
Van vaste pinautomaten tot mobiele betaalsystemen. Je kunt een telefoontje verwachten van ProFri-partner CCV. Het gaat om een oriënterend gesprek over de betaalsystemen in jouw bedrijf. Voor een paar handenvol leden is dit telefoontje extra van belang. Zij beschikken namelijk over een pin-terminal die per 1 oktober 2026 niet meer gebruikt kan worden.

3. Niet gebeld worden?
Je kunt natuurlijk altijd zelf aan de telefoon zeggen dat je niet geïnteresseerd bent. Wil jij absoluut niet gebeld worden, dan kun je dit melden bij het ProFri-secretariaat. Dat kan via een e-mail naar info@profri.nl ter attentie van Monique. De belrondes beginnen half oktober.

Technologie als ChatGPT en Google-AI verzamelt online zelf vliegensvlug informatie als een gebruiker het vraagt. Dit gebeurt dus ook als de consument zoekt naar informatie over jouw frituurzaak. ABN Amro wees ondernemers onlangs nadrukkelijk op de gevolgen.

1. Minder grip op ‘klantreis’
ABN Amro stelt dat de ondernemer door AI minder grip krijgt op de ‘klantreis’. Bankdeskundigen schrijven: “De afhankelijkheid van data die AI gebruikt om keuzes te maken, wordt steeds groter. AI vertrouwt op wat publiekelijk vindbaar, gestructureerd en geloofwaardig is”.

2. Wat kan dit betekenen?
Heb jij de bedrijfs- en productinformatie online niet op orde, dan is de kans groot dat AI jouw bedrijf overslaat. Of erger nog: AI geeft zomaar info over een concurrerende cafetaria/snackbar in jouw dorp of stad. Zorg dus dat jouw basisinfo actueel is. Denk hierbij aan zaken als: welk type zaak en welke kernproducten/assortiment, adres inclusief plaatsnaam, openingstijden et cetera.

3. Check het zelf maar eens
Voer zelf maar eens een check uit. Dit kun je doen met Google-AI, ChatGPT of andere AI-tools. Je tikt simpelweg de volgende vraag (‘prompt’) met jouw eigen naam en vestigingsplaats. Wat kun je mij vertellen over Frituur Opperwaal in Fendringen? Natuurlijk kun je ook specifiekere vragen stellen over jouw eigen zaak.