);

“Welke saus wilt u erbij?” Deze en soortgelijke vragen blijven steeds vaker achterwege in de cafetaria. Dit is de ervaring van ProFri’s Mystery Guests die jaarlijks veel frituurspeciaalzaken checken. Als niet aan bijverkoop wordt gedaan, raakt dat jouw inkomen als ondernemer.

1. Marge staat onder druk
Stijgende inkoopkosten. Meer salariskosten. Hogere verkoopprijzen leiden tot minder klanten en/of kleinere bestellingen. Alle onderzoekers komen tot dezelfde conclusie: de marge/winst in de horeca staat breed onder druk. Dit geldt ook voor de cafetaria, snackbar en andere friet- en frituurzaken.

2. “Wat wilt u er te drinken bij?”
Mystery Guests van ProFri vullen tijdens hun onverwachte cafetariabezoek standaard-formulieren in. Wordt niet actief gedaan aan bijverkoop, dan wordt jouw zaak op het aspect ‘klantgerichtheid’ fors lager beoordeeld. Nee, bijverkoop is niet lastig. Het is een vorm van service. Immers, het kan zijn dat de klant gewoon is vergeten een drankje bij zijn patat-friet te bestellen. Jij herinnert hem/haar er aan.

3. Betere verkoop, meer winst
Actieve bijverkoop verbetert de marge van jouw cafetaria. Deze service draagt dus direct bij aan de winstgevendheid van jouw zaak. Met andere woorden: actieve bijverkoop heeft uiteindelijk een positief effect op jouw inkomen als ondernemer.

4. Blije begroeting, blije klant
Wat ProFri’s Mystery Guests verder nog tegenkomen? Nou dit: de eerste begroeting richting gast is nog heel vaak: “Zegt u het maar…” Dat kan echt vrolijker en blijer. Bijvoorbeeld met een lachend gezicht: “Goedemiddag, wat mag ik voor u klaarmaken vandaag?”

Meer informatie: ProFri Mystery Guest Bezoek