);

Wat gebeurt er in jouw zaak? Wat zien we bij jouw collega’s? Vakvereniging ProFri werkt aan de ProFri Frituur Monitor 2026-2027. Dit rapport met cijfers en trends verschijnt rond de ledenvergadering in juni 2026. Het is exclusief be-stemd voor ProFri-leden en ProFri-partners. Vast vier trends.

1. Ter plekke groeit, afhaal daalt
Traditioneel zijn afhalers de belangrijkste doelgroep. Door bezorging daalt het aandeel afhalers al jaren. Collega’s melden dat het aantal eters ter plekke toe-neemt. Vooral bestedingen van senioren groeien. Een formulehuis omschrijft de ter plekke/bezorgtrend als volgt: “Het wordt rustiger aan de toonbank, maar is druk rond de bakwand.” De omzet stijgt iets door hogere prijzen, de hoeveelheid verkochte producten daalt licht.

2. Frikandellen en kroketten
Het aantal verkochte frikandellen daalt mondjesmaat in cafetaria’s. Dit melden jouw collega’s, enkele snackmakers en bureau Foodstep. Bij de kroket is juist een stijgende verkoop waarneembaar. Dat er meer kroketten worden verkocht, komt echter vooral door restaurants, lunchrooms en zogenaamde gastrobars. Zij verkopen voor gepeperde prijzen méér luxe kroketten als lunchgerecht.

3. Snackfood in de lift
Snackfood als geheel zit in de lift. Reguliere restaurants en gastrobars kiezen va-ker voor ‘aangeklede’ snacks als kernproduct op hun kaart. Hiervoor zijn drie redenen: op snacks zit nog marge, schaars en duur personeel (eenvoudige berei-ding), snacks zijn populair bij de consument (ook op borrelplanken). De concur-rentie in jouw frituurmarkt groeit dus.

4. Retail als concurrent
In het retailkanaal (supermarkten) zijn frikandelbroodjes, börek, kipwraps, sandwiches en kaasbroodjes gewild. Zoete snacks met eigentijdse dranken (mat-cha) zijn eveneens in trek. Uit FSIN-onderzoek blijkt dat met name jongere ge-neraties snacks en dranken voor onderweg toenemend kopen bij supermarkten en gemakswinkels als AH to go, Spar Express en Spar Foodclub.