);

Technologie als ChatGPT en Google-AI verzamelt online zelf vliegensvlug in-formatie als een gebruiker het vraagt. Dit gebeurt dus ook als de consument zoekt naar informatie over jouw frituurzaak. ABN Amro wees ondernemers on-langs nadrukkelijk op de gevolgen.

1. Minder grip op ‘klantreis’
ABN Amro stelt dat de ondernemer door AI minder grip krijgt op de ‘klantreis’. Bankdeskundigen schrijven: “De afhankelijkheid van data die AI gebruikt om keuzes te maken, wordt steeds groter. AI vertrouwt op wat publiekelijk vindbaar, gestructureerd en geloofwaardig is.”

2. Wat kan dit betekenen?
Heb jij de bedrijfs- en productinformatie online niet op orde, dan is de kans groot dat AI jouw bedrijf overslaat. Of erger nog: AI geeft zomaar info over een concurrerende cafetaria/snackbar in jouw dorp of stad. Zorg dus dat jouw basis-info actueel is. Denk hierbij aan zaken als: welk type zaak en welke kernpro-ducten/assortiment, adres inclusief plaatsnaam, openingstijden et cetera.

3. Check het zelf maar eens
Voer zelf maar eens een check uit. Dit kun je doen met Google-AI, ChatGPT of andere AI-tools. Je tikt simpelweg de volgende vraag (‘prompt’) met jouw eigen naam en vestigingsplaats. Wat kun je mij vertellen over Frituur Opperwaal in Fendringen? Natuurlijk kun je ook specifiekere vragen stellen over jouw eigen zaak.