);

Klanten zijn vreemde gasten. Zo staan ze dagelijks aan jouw toonbank. Zo zie je ze nooit meer. Verhuisd? Ziek? Airfryer gekocht? Vaak weet je niet wat jouw klanten drijft. Drie dingen over jouw klant.

1. Relevant voor de klant?

Ben jij de dichtst bij zijnde snackbar? Vind hij/zij jouw friet de lekkerste? Bevalt de sfeer in jouw zaak? Vaak heb je als ondernemer geen idee. Zeker is dit: ‘relevantie’ is bij klanten een belangrijk woord. Ja, zolang je relevant blijft voor de klanten in jouw marktgebied zit je goed.

2. Beter alternatief gevonden?

Op een ProFri-bijeenkomst sprak hoogleraar marketing Henry Robben. Zijn definitie van een klant is: “Jouw klant is iemand die voor jouw zaak nog geen beter alternatief heeft gevonden.” Zodra hij/zij wél een beter alternatief vindt, is de klant jouw klant niet meer.

3. Hoe blijf je relevant?

Jij moet er dus voor zorgen dat jouw klant géén beter alternatief kán vinden. Hiervoor moet je (1) weten waarom jouw zaak relevant voor hem is en (2) wat het alternatief is waarnaar jouw klant (onbewust) op zoek is. Meer gemak? Nieuwe gerechten en smaken? Stel dus af en toe eens een vraag. Wat mis je in onze zaak? Wat zou je veranderen? Nog leuke nieuwe zaken in de stad gezien?