);

Het is nog niet zolang geleden dat medewerkers in de cafetaria op de sauspomp drukten dat het een lieve lust was. Ongemerkt ging hierdoor marge verloren. Met oplopende inkoopprijzen, maar ook door de menukaarten online wordt saus nu per cup/portie aangeslagen op de kassa. Wat is Mayo Marketing?

1. Ja, wat is mayomarketing?

Mayonaise staat tegenwoordig bijna altijd apart op menuborden. Een marketingdeskundige zegt hierover in een dagblad: “Natuurlijk, de saus en friet staan apart. Dat maakt het lastig voor klanten om het totale bedrag te berekenen en dat kan gunstig uitpakken voor de verkoper.”

2. Wat zegt de expert verder nog?

Het dagblad schrijft op basis van marketingexperts: “De klant blijkt in specifieke gevallen de totale prijs van losse producten te onderschatten. Een frietje van 3,85 euro met daarnaast een bakje mayo voor 85 eurocent lijkt daar een perfect voorbeeld van.”

 3. Is het een truc?

Op internet klagen consumenten over de prijs van saus. Is aparte sausverkoop een marketingtruc? Je kan het ook zo zeggen: in het verleden hebben consumenten vaak niet het volle pond betaald. Want ongemerkt waren veel cafetariahouders via de sauspomp vaak een dief van hun eigen portemonnee.