);

Welke frituurtrends zien we? In de loop van 2026 verschijnt de eerste ProFri Frituur Monitor. Voor dit rapport voor leden en partners houden we nu al volop interviews en verzamelen wij data. Drie trends.

1. Daling friet en frikandel

De volumes patat-friet en frikandellen zijn nog altijd formidabel. Toch spreken onderzoekers, grossiers én collega’s van een dalende tendens. Gerekend in aantallen, daalt de verkoop van patat-friet en frikandellen met enkele procenten. In regio’s waar het inkomen lager ligt, daalt de sausomzet. De consument kiest vaker voor supermarktsaus bij de frietmaaltijd thuis.

2. Kip is heet

Kipsnacks blijven groeien in populariteit. Dit geldt voor traditionele kipsnacks en voor pikant gekruide kipstukken met een dikke krokante korst. In enkele regio’s doen cafetaria’s goede zaken met broodjes of wraps met pikante kip. In de grote steden zijn Surinaams gekruide kipbroodjes én Korean fried chicken bestsellers. 

3. Luxe hamburgers en menu’s

Zaken met een restaurantgedeelte rapporteren een groeiende belangstelling voor menu’s met luxe burgers en smashburgers. Hoewel rundvlees aan de prijs is, zijn de menu’s zowel ter plekke als bij delivery in trek. Met name oudere consumenten beschouwen cafetaria’s toenemend als een aantrekkelijk alternatief voor duurdere restaurants.