Elles van der Vleuten van Rocket Science Horeca spreekt regelmatig op horeca-bijeenkomsten. Ze serveert onder de naam ‘neurohoreca’ marketinglessen die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Eerder dit jaar was Elles te gast bij Kiremko in Woerden. ProFri serveert drie van haar aanbevelingen.
1. Prijzen doen ons pijn
Op basis van onderzoek zegt Van der Vleuten: informatie over prijzen prikkelt de ‘pijndelen’ van onze hersenen. Met andere woorden: prijzen doen pijn. Als het euroteken achterwege blijft, verzacht dit de pijn. De specialist in ‘neurohoreca’ raadt daarom aan het euroteken op menukaarten weg te laten.
2. Laagste prijs bovenaan?
Verder zegt Elles: “Bij veel menukaarten staat de laagste prijs bovenaan. Daarna lopen de prijzen op. Het is beter dit andersom te doen: het duurste gerecht bovenaan zetten dus.” Ook dit helpt om ‘negatieve pijnprikkels’ te voorkomen. De consument wordt verrast door de dalende prijzenreeks op de kaart. Hij/zij zal eerder geneigd zijn iets uit het midden kiezen.
3. Vet gedrukt, meer rendement
Elke ondernemer verkoopt het liefst gerechten waarop een mooie marge zit. Zet daarom circa drie hoogrenderende, populaire gerechten apart op de kaart. Bij voorkeur in een omrand en dus opvallend kader. En natuurlijk gedrukt met vette letters. Maak er geen kermis van, maar zorg wel dat het extra opvalt op jouw kaart.