);

“Welke saus wilt u erbij?” Deze en soortgelijke vragen blijven steeds vaker achterwege in de cafetaria. Dit is de ervaring van ProFri’s Mystery Guests die jaarlijks veel frituurspeciaalzaken checken. Als niet aan bijverkoop wordt gedaan, raakt dat jouw inkomen als ondernemer.

1. Marge staat onder druk
Stijgende inkoopkosten. Meer salariskosten. Hogere verkoopprijzen leiden tot minder klanten en/of kleinere bestellingen. Alle onderzoekers komen tot dezelfde conclusie: de marge/winst in de horeca staat breed onder druk. Dit geldt ook voor de cafetaria, snackbar en andere friet- en frituurzaken.

2. “Wat wilt u er te drinken bij?”
Mystery Guests van ProFri vullen tijdens hun onverwachte cafetariabezoek standaard-formulieren in. Wordt niet actief gedaan aan bijverkoop, dan wordt jouw zaak op het aspect ‘klantgerichtheid’ fors lager beoordeeld. Nee, bijverkoop is niet lastig. Het is een vorm van service. Immers, het kan zijn dat de klant gewoon is vergeten een drankje bij zijn patat-friet te bestellen. Jij herinnert hem/haar er aan.

3. Betere verkoop, meer winst
Actieve bijverkoop verbetert de marge van jouw cafetaria. Deze service draagt dus direct bij aan de winstgevendheid van jouw zaak. Met andere woorden: actieve bijverkoop heeft uiteindelijk een positief effect op jouw inkomen als ondernemer.

4. Blije begroeting, blije klant
Wat ProFri’s Mystery Guests verder nog tegenkomen? Nou dit: de eerste begroeting richting gast is nog heel vaak: “Zegt u het maar…” Dat kan echt vrolijker en blijer. Bijvoorbeeld met een lachend gezicht: “Goedemiddag, wat mag ik voor u klaarmaken vandaag?”

Meer informatie: ProFri Mystery Guest Bezoek

“Gelukkig gebeurt er veel moois in de frituur” ProFri-directeur Ubel Zuiderveld kwam uitgebreid aan het woord in vakblad Horeca Magazine. Zuiderveld gaat in op de uitdagingen voor de branche. Maar hij benoemt ook de mooie kanten van het frituurvak.

1. Is ons frietje met frikandel in gevaar?
Zuiderveld: “Natuurlijk niet. De kernproducten uit de frituur leven als nooit tevoren. Maar veel cafetaria’s hebben wel een veel gevarieerder aanbod gekregen. Ze spelen toenemend in op alle eetmomenten, maar ook op koffiemomenten.”

2. U zit met ProFri in het defensief?
Zuiderveld: “Dat gevoel heb je soms wel. Zeker als overheden onze bedrijven ook nog eens expliciet aanwijzen als veroorzakers van obesitas. Dat is, maar dit bedoel ik dus ironisch, wel een hele prestatie trouwens. Want de frituurbranche verkoopt nog geen half procent van alle kilocalorieën.”

3. Wat stemt u vrolijk?
Zuiderveld: “Er gebeuren gelukkig nog steeds mooie dingen in onze branche. Zo zijn er jonge instromers die een ambachtelijke frietzaak starten, franchiser worden bij een formule óf hun ouders opvolgen in de zaak. Ik word blij als ik lees dat een dochter van 20 jaar uit een cafetariafamilie haar eigen zaak opent.”

Lees het hele verhaal in Horeca Magazine

Kamer van Koophandel (KvK) gaat de bedrijfscodes in het Handelsregister wijzigen. Check dus dit najaar onder welke code jouw bedrijf staat ingeschreven. Dat is belangrijk. Want deze code (en dus de juiste omschrijving van jouw bedrijfstype) kan belangrijk zijn voor regelingen, vergunningen en subsidies.

1. Jij bent nu SBI-code 56102
Tot nu toe vallen cafetaria’s vooral onder SBI-code 56102. SBI betekent: Standaard Bedrijfsindeling. Vrijwel alle overheden en instanties gebruiken deze codes om de aard van jouw bedrijf vast te leggen. SBI-code 56102 staat officeel voor ‘fastfoodrestaurants, cafetaria’s, ijssalons, eetkramen en dergelijke’. Ook onder meer foodtrucks, automatieken, afhaalzaken en dönerzaken horen er bij.

2. Code in september aangepast
De Kamer van Koophandel werkt deze indeling nu bij. Reden: de indeling is verouderd en ondergaat daarom een modernisering. De aanpassing gebeurt tussen 5 en 8 september 2025. De KvK vervangt automatisch jouw oude code door een nieuwe, actuele code.

3. Check jouw code!
Check jouw nieuwe code. Log na 8 september in bij de KvK. Stemt de code echt overeen met de aard van jouw bedrijf? Zorg dat jouw frituurzaak goed omschreven staat. Zo zijn bij coronasteun cafetaria’s buiten de boot gevallen, omdat hun SBI-code niet overeenkwam met hun echte bedrijfsactiviteit. Maar het kan ook relevant zijn bij lokale vergunningen, verzekeringen en dergelijke.

4. Check de verandering
Matcht de code niet bij jouw bedrijfstype? Dan kun je hem zelf aanpassen. Raadzaam is om later nogmaals in te loggen. Gewoon om te controleren of jouw aanpassing goed is opgeslagen.

Check de KvK na 8 september

Een verbod op frituren in de openbare ruimte. Dat was het plan van de gemeente Almere als aftrap van zijn lokale gezondheidsbeleid. Vakvereniging ProFri kwam in actie. Niet alleen diende ProFri een uitgebreide zienswijze in, ook sprak directeur Ubel Zuiderveld de gemeenteraad toe.

1. Waarom kwam ProFri in actie?
In overheidsland gaat het vaak als volgt: als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer. Met andere woorden: als het ‘frituurverbod’ in de gemeente Almere werkelijkheid was geworden, zou dat meer gemeenten op een idee hebben gebracht.

2. Maar het ging toch over standplaatsen?
Ja, de gemeente Almere wilde op termijn kramen en wagens met friet, snacks, oliebollen, loempia’s, frituurvis en churros weren uit het straatbeeld. Ja echt, alléén gefrituurde gerechten zouden taboe worden verklaard. Staat zoiets eenmaal in een officieel stuk, dan weet je nooit welke dramatische gevolgen dat verder heeft voor onze sector.

3. Hoe is het afgelopen?
Vakvereniging ProFri sprak in april jongstleden de gemeenteraad toe. Ook vijf ondernemers uit Almere zelf voerden het woord. In juni stemde de gemeenteraad over het verbodsplan van de wethouder. Gelukkig stemden maar 7 raadsleden vóór het frituurverbod. 35 keerden zich er tegen.

4. ProFri strijdt voor frituurvrijheid
ProFri strijdt voor jouw frituurvrijheid. Maar dit kunnen we alleen als ons werk breed door de branche wordt gesteund. Word dus nu lid als je dat nog niet bent.

https://www.profri.nl/over-profri/daarom-profri

Met de ProFri QuickScan loop je als een mystery guest door jouw eigen frituurbedrijf. Check dus regelmatig jouw zaak door de bril van de gast/klant.

1. Klantgerichtheid en omzet
Met de ProFri QuickScan check je de belangrijkste prestaties van jouw bedrijf. Zoals de uitstraling, alle werkzaamheden, de klantgerichtheid, de inzet van jouw medewerkers en jouw omzetontwikkeling.

2. Score en resultaten
Na het invullen van de ProFri Quick Scan op jouw eigen smartphone, tablet of PC ontvang je automatisch per e-mail een PDF-bestand met de resultaten. Je moet een score van minimaal 75 procent halen.

3. Weten en verbeteren
De uitkomsten zijn nuttig om jouw medewerkers te motiveren en nóg beter aan te sturen. Immers, de resultaten van de scan op de tablet kun je bespreken met jouw bedrijfsleider en/of medewerkers.

4. Direct naar de ProFri Quick Scan
Hier vind je meer informatie over de ProFri QuickScan.

https://quickscan.frituurcentrum.nl/