Veldhoven | 27 januari 2014

Waarom "Week van de Friet" en niet "Week van de Cafetaria"? Deze vraag wordt ons geregeld gesteld.

Een terechte vraag want het gaat ons als vakvereniging om de cafetaria's en andere professionele frituurders als totale onderneming. Van die ondernemingen willen wij graag de resultaten helpen te verbeteren. En het resultaat van deze ondernemingen wordt zeker niet alleen bepaald door het product friet. Natuurlijk niet: snacks, sauzen, ijs en frisdrank, ze dragen allemaal bij aan omzet, marge en resultaat. Dus het gehele assortiment is met elk product en elk merk belangrijk.

De Nationale Week van de Friet is een collectieve promotionele campagne voor de cafetaria's en andere professionele frituurbedrijven. Die moeten we richting de consument zo scherp mogelijk neerzetten en communiceren. Dus zochten we een herkenbare, compacte "campagnedrager". En dat is Het Frietje.

Als geen ander product staat Het Frietje voor de cafetaria's als totaal. Niet voor niets gaan we "een frietje halen" of "een frietje pikken". Om vervolgens terug te komen met een draagtas gevuld met friet, een paar snacks en bijbehorende sauzen en soms ook nog wat blikjes fris! En dat allemaal door "een frietje".

Het frietje is het ultieme symbool én het basisproduct voor onze cafetaria's. Maar in het kielzog van het frietje profiteren ook de andere producten. Want uit ervaring weten we allemaal dat er een zeer hoge samenhang is tussen de omzet en afzet van het basisproduct "friet" en de overige assortimentsonderdelen.

Ook visueel en symbolisch is Het Frietje onverslaanbaar. Daar kunnen we niet aan voorbijgaan. Integendeel, daar moeten we van profiteren. De helderheid en duidelijkheid van de puntzak friet in het campagnelogo is frappant. Vrijwel iedere consument associeert het beeld ogenblikkelijk met het cafetaria. Niet met een restaurant, niet met een eetcafe, niet met frituren in de thuissituatie. Alleen maar met het cafetaria! Eenduidiger kan bijna niet. En dat de puntzak lang niet overal verkrijgbaar is, doet hier niets aan af. De puntzak friet is hét symbool van onze branche.

Vóór, tijdens en na de actieweek zullen we aandacht hebben voor de resultaten op de korte termijn. Maar we zijn ook nadrukkelijk bezig met het imago van onze branche op de langere termijn. Vakmensen, professionals met hart voor hun product moeten de erkenning en de resultaten krijgen die ze verdienen! En gaat het hun goed, dan profiteren alle toeleveranciers daar van mee. U dus ook!

Daarom moeten we allemaal – aardappelverwerkers voorop, maar ook snack-, sauzen-, ijs- en frisdrankfabrikanten – als één man achter Het Frietje gaan staan. Neem als bedrijf en als merk uw verantwoording en draag bij aan het succes van de eerste Nationale Week van de Friet.

Maak er met zijn allen een succes van zodat de Nationale Week van de Friet ook in 2015, 2016 en verder doorgroeit naar een evenement met nationale allure. Het kan in België, het kan in Engeland, dus het kan ook in Nederland! En als we er allemaal achter gaan staan, wordt het hier nog beter dan daar!

Met vriendelijke groet,

Namens de initiatiefnemer ProFri en de partners Aviko, Farm Frites, Lamb Weston en McCain die de introductie van de Week van de Friet in de basis financieel mogelijk hebben gemaakt.

Frans van Rooij