Amsterdam, 13 januari 2014
ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, lanceert in oktober 2014 de eerste Nationale Week van de Friet. Conform de doelstellingen van deze vereniging wil men de branche en haar producten middels deze activiteit promoten. Het verbeteren van het imago en bedrijfsresultaten van cafetaria's en andere frituurbedrijven zijn één van de doelstellingen op (middel)lange termijn.
De resultaten van de sector staan de laatste jaren behoorlijk onder druk. De consument heeft weliswaar nog steeds de behoefte om van tijd tot tijd gemakkelijk en voordelig buiten de deur te eten of om de maaltijd af te halen. Maar waar ooit de cafetaria vanzelfsprekend was om deze behoefte in te vullen, heeft die consument nu volop keuze uit diverse type eetgelegenheden en afhaal- en bezorgbedrijven. Ook de zondagsopening van de supermarkten speelt de sector parten.
Tegelijkertijd heeft het productaanbod van de frituurbedrijven te maken met hardnekkige vooroordelen. ProFri wil met de Week van de Friet het imago verbeteren van de professionele frituurders. Centraal staat daarbij het informeren van de consument over de teelt van aardappelen, de verwerking daarvan tot het bekende frietje en het vakmanschap van de professionele frituurders. Ook gezondheidsaspecten zoals voedingswaarde en vetgehalte komen in de communicatie en informatie aan de orde.
Sectorbreed
Het streven van ProFri is om de actie sectorbreed van start te laten gaan. De introductie aan de ondernemers vond vandaag plaats op de eerste dag van de Horecava in Amsterdam, de grootste horecavakbeurs van Nederland. Ondernemers kunnen zich in de stand van ProFri (10.607) de komende dagen laten informeren over de aanpak van de actie en kunnen zich direct als deelnemer aanmelden. Het streven van ProFri is om in eerste instantie minimaal een kwart van de Nederlandse frituurbedrijven als deelnemer te kunnen registreren.
Ondersteuning uit de keten
De deelnemende ondernemingen brengen zelf via een bescheiden bedrag aan inschrijfgeld een deel van het vereiste budget bij elkaar. Daarnaast komt er ook financiële support uit andere schakels van de keten. Zo hebben de aardappelverwerkende bedrijven Lamb Weston, McCain, Farm Frites en Aviko gezamenlijk startkapitaal ingebracht om de lancering van de eerste Nationale Week van de Friet mogelijk te maken. ProFri verwacht dat meerdere leveranciers en producenten die belang hebben bij een gezonde frituursector, zich aansluiten bij dit initiatief.
Frietje blijft feest
De uitwerking en vormgeving van de Nationale Week van de Friet baseert zich op de positieve associaties die consumenten aan het frietje koppelen: feestelijk, gezellig, gemakkelijk én lekker. De actieweek presenteert zich uiteraard met een eigen website www.weekvandefriet.nl, Facebook- en Twitteraccounts en vooral ook op de verkooppunten. Een consumentenmagazine maakt ook deel uit van het promotiepakket.
Neem voor meer informatie contact op met de vakvereniging.