Deze brief is gericht aan Paul Hovius, redacteur en verantwoordelijke bij het AD voor de jaarlijkse AD Friettest.
Veldhoven | 18 april 2014
Beste Paul,
Met het Fers Friethuys uit Alphen is er een prima winnaar uit de bus gekomen van de jaarlijkse AD Friettest. Knap hoe de twee ondernemers in zo'n korte tijd het frituurvak zich eigen hebben gemaakt. Maar wat ben ik geschrokken van de reacties van ondernemers waarvan hun friet minder positief is beoordeeld dan dat zij hadden verwacht. Vakvereniging ProFri werd al gevonden door onze leden, maar door de AD Friettest van dit jaar ook door niet-leden! Ik had als "zendeling", zoals je me morgen in een artikel in het AD noemt, gehoopt dat onze eerdere contacten jouw wat milder hadden doen stemmen bij het beschrijven van de beoordelingen van de friet die je op verschillende locaties bent gaan testen of hebt laten testen. Je maakt met de AD Friettest een groot aantal bedrijven met de grond toe gelijk. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. En dit op basis van slechts één bezoek en ook nog eens je persoonlijke voorkeur voor verse friet die volgens jou ook nog zelf gesneden moet zijn! Dit is (aard)appels met peren vergelijken. Misschien wordt het tijd dat er twee testen komen. Eentje voor verse friet en de ander voor "fabrieksfriet", zoals je deze friet morgen in het AD denigrerend noemt. Overigens, ook deze friet wordt gewoon gemaakt van echte aardappelen. Dit jaar komt dit frietje pas als nummer 26 of 27 in de ranking voor. Vorig jaar stond het betreffende bedrijf nog op plaats 5! Alleen al uit de beschrijving bij dit bedrijf blijkt jouw persoonlijke voorkeur voor verse friet. Dit is prima, maar maak dan van de AD Friettest een test voor alleen verse frietbakkers. Net zoals je dat ook doet met oliebollentest en de haringtest. Maar dan nog zit ik met de manier van het veroordelen van de ondernemers en de mensen die er werken in mijn maag.
Ja, er zijn slechte frietbakkers. Zowel van verse friet als friet die in een daartoe optimaal ingerichte omgeving is gesneden en voorgebakken. Maar er zijn nog veel meer gepassioneerde ondernemers die iedere dag hun best doen om hun klanten de lekkerste producten voor te schotelen. En ja, ze mogen best geconfronteerd worden dat hun frietje ook wel eens niet zo goed is als ze denken. Maar de manier zoals je beoordelingen dit jaar weer hebt beschreven heeft niets meer te maken met beoordeling van friet, maar het is puur geschreven ter vermaak van en sensatie voor de lezer. Je haalt gedreven ondernemers er volledig onderuit en je trapt ook nog eens na.
Afgelopen dagen werden we gebeld door geëmotioneerde en aangeslagen ondernemers. De beschrijvingen die ik heb gelezen of mij werden voorgelezen aan de telefoon zijn geen oordelen meer, maar veroordelingen. En jij bepaald ook nog eens de maat van de straf. Je straft bovendien niet alleen de ondernemer, maar ook zijn gezin en de mensen die er werken. Ook zij worden door jou in de problemen gebracht en ook zij kunnen zich niet verdedigen. Leuk als ze zaterdagavond met hun vrienden op stap of naar een feestje gaan! Hoe denk jij dat de ondernemer en zijn medewerkers zich voelen als ze de komende dagen hun klanten in de zaak krijgen en verwelkomen?
Ik ga er vanuit dat ze voor hun frietje gewoon naar hun favoriete cafetaria, snackbar of frituurbedrijf blijven gaan, omdat zij als geen ander weten dat de friet er goed is. En mocht het een keer minder zijn dan hoop ik dat ze dit aan de ondernemer laten weten. Friet is een product gesneden van aardappelen wat weer een product is van Moeder Natuur en daar zitten verschillen in. Niet alleen in smaak, maar ook in kleur en mate van krokantheid. Om de consument dat uit te leggen organiseren we in oktober voor de eerste keer in Nederland de Nationale Week van de Friet.
Ondanks de uithalen naar onze leden en andere professionele frituurders, waarmee je ook mij als initiatiefnemer van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) keihard hebt geraakt, wil ik graag met je verder in gesprek en hoop ik dat je op mijn eerdere uitnodiging om samen met een aantal ondernemers en deskundigen uit de branche een dag lang over friet te praten en te proeven. Je zult dan ervaren dat er meer factoren zijn die van invloed zijn op de smaakbeleving van friet. Ook jouw testteam is daarbij van harte welkom.
Natuurlijk voor de winnaar van de AD Friettest wordt het een groot feest en die gaan we ook zeker feliciteren. Ook voor de bedrijven die hoog eindigen is er niets aan de hand. Echter voor een groot aantal ondernemers en medewerkers die genoemd worden in de AD Friettest, wordt het dit jaar een minder vrolijk Pasen, maar ik wens jou dit desondanks wel toe!
Vrolijk Pasen!
Met vriendelijke groet,
Frans van Rooij
Vereniging Professionele Frituurders