Veldhoven, 14 oktober 2014
Van 4 t/m 12 oktober vond de eerste editie van de Nationale Week van de Friet plaats. Zo'n 800 frituurprofessionals sloten zich aan bij deze promotiecampagne. Centraal stond de doelstelling het populaire frietje in een positiever daglicht te zetten. Want de afgelopen jaren is friet met veel negatieve vooroordelen geconfronteerd. In vrijwel alle gevallen onterecht, dus tijd voor een tegenoffensief, vond ProFri de vereniging van professionele frituurders.
Frans van Rooij, oprichter van ProFri en initiatiefnemer van de Week van de Friet stelt: 'Het gaat om de juiste balans tussen voeding, beweging en leefstijl. Het frietje, als aardappelproduct past hier prima in, mits goed gefrituurd. Want door goed te frituren ontstaat een knapperig korstje dat de vetopname tijdens het frituren tot een minimum beperkt. Bovendien blijven de vele voedingsstoffen van de aardappel, waaronder vitaminen, vezels en mineralen bewaard!' Niet voor niets hanteerde ProFri de leuze "Een frietje is altijd een feest, maar het kan niet elke dag feest zijn".
Tal van acties
Met steun van de toonaangevende aardappelverwerkende bedrijven en andere branche-gerelateerde partners en sponsors is de eerste editie van de Nationale Week van de Friet tot stand gekomen. 'Natuurlijk verloopt zo'n eerste keer nog niet helemaal vlekkeloos', aldus Van Rooij, 'we moeten als organisatie nog vertrouwen opbouwen, de frituurbedrijven moeten er aan wennen dat ze met eigen initiatieven invulling geven aan deze actieweek en toeleveranciers moeten ook het gezamenlijk belang nog beter op waarde schatten. Maar als we alles op rij zetten dan is er sprake van een zeer geslaagde primeur!' Van Rooij doelt hier onder meer op initiatieven van verschillende ondernemers om zorginstellingen en bejaardenhuizen te trakteren op friet en snacks, om scholen voor excursies uit te nodigen, goede doelen te steunen met unieke acties en meer bijzondere ideeën. Dit allemaal natuurlijk naast de speciale Week van de Friet-aanbiedingen.
Binnenkort zullen ook de winnaars bekend worden gemaakt van de FrietFoto-wedstrijd. Met deze wedstrijd én de Friet-enquête waren honderden leuke prijzen, waaronder één jaar lang gratis friet, hotelovernachtingen en huishoudelijke keukenapparatuur te winnen.
2015-editie
Met de evaluatie van de eerste promotieweek van het frietje wordt meteen het begin gemaakt met de voorbereidingen op de 2e editie in 2015. Alle betrokken partijen zullen hun zegje kunnen doen en met die ervaringen zal de editie 2015 nóg beter en grootser van start gaan. Frans van Rooij is hier heel stellig in: 'De Nationale Week van de Friet wordt een vaste waarde!'