In een reportage van het NOS Journaal kwamen afgelopen maandag de cafetaria’s negatief in het nieuws. De betreffende uitzending was gebaseerd op cijfers en conclusies die op de Horecava door een onderzoeksbureau naar buiten zijn gebracht.

Volgens de gepresenteerde gegevens zou 63% van de cafetaria's in de problemen zitten. Dit zorgelijke percentage komt helaas in de buurt van onze eigen bevindingen en waren in 2012 de aanleiding voor de oprichting van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri).

Uitzending gemist? Kijk op www.daaromprofri.nl

Voor de juiste beeldvorming zou het genoemde percentage in tweeën gedeeld moeten worden. De bedrijven van de ene helft van dit percentage - zeg maar 1/3 deel van het totale aantal frituurbedrijven - zouden misschien hun deuren het beste vandaag nog kunnen sluiten. Het zijn bedrijven die hopeloos verloren zijn en waar feitelijk gezien geen redden meer aan is. Dit klinkt hard, maar we mogen onze ogen hier niet voor sluiten. Nadat de ondernemer van zo'n bedrijf uiteindelijk financieel gedwongen is te stoppen, weet de eigenaar van het pand telkens weer een nieuw 'slachtoffer' te vinden. Een permanente sluiting van dergelijke locaties zou ons als frituurbranche enorm helpen de rendementen van de andere bedrijven te verbeteren. Het zou misschien zelfs kunnen bijdragen aan een verbetering van de beeldvorming bij de consument over onze friet, kroketten en andere gefrituurde lekkernijen.

De bedrijven van de andere helft van de genoemde 63%, wordt mede door de onterechte negatieve beeldvorming over onze producten bedreigt in haar voortbestaan. Vaak authentieke bedrijven waar de ondernemer en medewerkers met veel passie, zorg en aandacht de lekkerste friet en snacks bereiden, maar waar ook alle zeilen bijgezet moeten worden om niet verder in de problemen te komen. In veel gevallen wil de ondernemer investeren in bijvoorbeeld een nieuwe inrichting of bakwand, maar daarvoor ontbreekt het hem of haar aan liquide middelen. Een geldlening is dan nodig, maar die worden momenteel door de banken niet verstrekt. Aansluiten bij een formule of een helpende hand aangereikt krijgen van een groothandel kan in sommige gevallen uitkomst bieden.

Naast deze zorgelijke situatie betekent het genoemde percentage gelukkig ook dat het met 37% van de cafetaria's wel goed gaat. De meesten daarvan zaten in 2014 in de plus. Een groot deel ervan is inmiddels lid van ProFri en werken we samen aan een betere toekomst.

Als vakvereniging helpen we iedereen die zich aansluit en geholpen wil worden. We zijn er dus ook voor diegene die het moeilijk hebben. We vormen met elkaar een professioneel platform waarmee we kennis en ervaring delen. Onze activiteiten zijn erop gericht om het imago van professioneel friturend Nederland te verbeteren, want daarmee stellen we de toekomstige rendementen veilig.

Bij de presentatie op de Horecava werden er ook gegevens bekend gemaakt over de omzetontwikkeling in de horeca. Volgens ons eigen onderzoek is er via het cafetariakanaal het afgelopen jaar net zoveel friet en snacks verkocht als het jaar daarvoor. Er heeft wel een verschuiving plaatsgevonden binnen het cafetariasegment. Bedrijven die helaas verder in de min zijn gegaan en bedrijven die een gelijkblijvende omzet hebben gehad of juist lekker geplust hebben. De conclusies die door sommige deskundigen worden getrokken en o.a. in de reportage van de NOS naar voren worden gebracht, kloppen naar onze mening dan ook niet helemaal. 'Vet' is helemaal niet uit. Gelukkig maar!

Er is wel werk aan de winkel. We kampen met een enorm imagoprobleem. Hiervoor mogen we onze kop niet in het zand steken. Misvattingen over voeding, feiten en fabels over vetten hebben onze producten in een hoek geduwd waar deze niet thuishoren! Juist dit laat zich niet gemakkelijk uitleggen en ontkomen we er niet aan om als vakvereniging soms in de aanval te gaan en op te komen voor professioneel friturend Nederland.

Nog geen lid? Wacht niet langer! Want samen staan we sterk! Tot eind deze maand kun je nog gebruikmaken van de speciale Horecava-actie, waardoor je nu extra voordelig lid kunt worden. Maar doe het niet alleen voor het voordeel, maar juist omdat je trots bent op het frituurvak!

Doe mee aan de activiteiten die we als vereniging organiseren, zoals regionale ledenbijeenkomsten en de Nationale Week van de Friet. Ga dit jaar ook voor het Goed Gefrituurd Keurmerk. Met dit keurmerk willen we veel meer bedrijven bij de consument positief in beeld brengen dan dat nu jaarlijks gebeurd met de Cafetaria Top 100. Dit is niet negatief bedoeld richting Snackkoerier, maar het is onmogelijk om al die mooie bedrijven in één ranking te proppen waar slechts 100 in kunnen staan. Het zijn ieder jaar 100 fantastische bedrijven waarmee we als branche goed voor de dag kunnen komen, maar we willen als vakvereniging veel meer mooie bedrijven bij de consument onder de aandacht brengen! Professioneel friturend Nederland verdient beter!

Frans van Rooij

Initiatiefnemer en directeur
Vereniging Professionele Frituurders