ProFri, VCHO en IJscentrum in actie voor 8800 horecabedrijven
Veldhoven, 24 maart 2020
Vakorganisaties ProFri, VCHO en het IJscentrum zijn blij met de 0%-provisie die maaltijdplatform Thuisbezorgd.nl invoert voor het online bestellen van afhaalmaaltijden in de horeca. De drie brancheverenigingen, die samen 8800 ondernemingen vertegenwoordigen, pleitten eerder deze week bij Thuisbezorgd.nl voor verlaging van de lasten.
Namens de drie organisaties zegt ProFri-directeur Frans van Rooij: "Wij hadden daarnaast verzocht of Thuisbezorgd.nl zijn provisie voor bemiddeling bij bezorging naar beneden wilde bijstellen. Dat deed Just-Eat in Engeland bijvoorbeeld wel. Dat is nu hier dus niet het geval, maar wat niet is kan nog komen. In elk geval zijn we alvast blij met dit gebaar van de Thuisbezorgd-directie."
Voorbehoud bij provisie
Enig voorbehoud bij de maatregel, maakt Van Rooij wel. "De dienstverlening voor afhaalmaaltijden is bij Thuisbezorgd.nl relatief nieuw. Horecaondernemers dienen zich wel te beseffen, dat klanten door dit nultarief gewend kunnen raken aan deze wijze van opgeven van afhaalbestellingen. Na de coronacrisis is het met de 0-provisie natuurlijk weer afgelopen. Wil je dan nog steeds afhankelijk zijn op deze wijze? Ondernemers die nog geen eigen bestelwebsite hebben óf niet samenwerken met een facilitaire dienstverlener voor afhaalmaaltijden, raden wij wel aan hiernaar te kijken."
Karakter bedrijf
Verder wijst Van Rooij erop dat ondernemers voor de toekomst beleid moeten ontwikkelen voor de afhandeling vanafhaalbestellingen in hun bedrijven. "Vroeger kwam gewoon iedereen spontaan naar jouw bedrijf toe om af te halen. Tegenwoordig bestellen steeds meer mensen van tevoren. Wat doe je met afhaalklanten die spontaan komen aanwaaien; moeten die maar wachten tot al die voorbestellingen klaar zijn?"