Frituurspeciaalzaken in ons land hebben vorig jaar een omzetverlies geleden van zeker 300 miljoen euro. Dat zegt ProFri-directeur Frans van Rooij in een interview met Horeca Magazine. “Dit betekent dat door de lockdowns ten opzichte van 2019 de brancheomzet met ongeveer een kwart is gedaald.”

De praktijk in veel frituurspeciaalzaken is volgens Van Rooij tijdens de lockdown als volgt: “Overdag komen er bijna geen gasten, ook niet tijdens de lunch. De traditionele piek van afhalers, tussen vijf en zeven uur ’s avonds, is korter. Bezorging van gerechten is voor veel bedrijven maar minimaal lonend. Bovendien zijn er door corona enorm veel concurrenten bijgekomen. Iedereen bezorgt immers tegenwoordig.”

Onderzoek

Na de eerste lockdown hield ProFri een uitgebreid onderzoek onder 270 frituurspeciaalzaken. “Uit de antwoorden bleek dat ze toen gemiddeld 45 procent omzetverlies leden ten opzichte van 2019. Nu, tijdens de tweede lockdown, blijkt uit de vragen die we binnen krijgen dat steeds meer bedrijven op omvallen staan. Het cijfer van de eerste lockdown betekende voor de branche een omzetverlies van ruim 180 miljoen euro. Met de gevolgen van de tweede lockdown erbij kom je zeker in de buurt van de 300 miljoen euro.”

Lobby in Den Haag

De coronacrisis slokt bijna alle tijd Van Rooij en ProFri op. “We krijgen heel veel vragen van leden. Die proberen we zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar soms kunnen ook wij helaas hun problemen niet oplossen. Veel tijd vergt het lobbyen achter de schermen. Voortdurend onderhouden we contact met het ministerie van economische zaken. Rechtstreeks of met onze partners in de Horeca Alliantie. Mede door onze druk zijn de steunmaatregelen voor de horeca wel weer wat uitgebreid. Maar voldoende is het nog altijd niet.”

100 procent steun

ProFri oefent daarnaast invloed uit via het samenwerkingsverband Horeca Alliantie. Op het ministerie wordt voortdurend druk uitgeoefend om de steunmaatregelen te verbeteren. Van Rooij: “De belangrijkste eis in het manifest van de Horeca Alliantie is: geen bedrijf mag omvallen door de lockdowns en dus is 100 procent dicht óók 100 procent steun.”

In deze digitale uitgave van Horeca Magazine kun je het hele interview met Frans van Rooij lezen.