Over ruim een maand, per 1 juli aanstaande, zit er 15 eurocent statiegeld op plastic flesjes (PET-flesjes) onder de één liter. Hoewel de horeca vooralsnog is vrijgesteld van de regeling en de taak van inzameling bij producenten ligt, is wel de vraag: Wat doe je als jouw klant zijn leeggedronken fles inlevert bij de toonbank van jouw cafetaria?

Onder meer supermarkten, andere winkels en tankshops zijn per 1 juli verplicht plastic frisdrankflesjes in te nemen en statiegeld aan de klant terug te betalen. De producenten van de flesjes, die alle worden gemerkt met een statiegeldsticker, moeten vervolgens zorgen voor recycling van de flessen. Op jaarbasis betekent dit: er komen 900 miljoen statiegeldflessen bij in ons land.

Horecagroothandels brengen bij cafetaria’s en andere horecazaken de 15 cent statiegeld per flesje wel in rekening en nemen de eventuele retouren mee. Cafetariahouders brengen deze 15 cent vervolgens in rekening bij de klant. Toch zijn er effecten voor de ondernemer; zo moet statiegeld op de bon apart worden vermeld, omdat er geen btw over berekend wordt.

Het is dus van belang dat ondernemers per 1 juli hun kassasysteem op orde hebben, niet alleen voor bestellingen aan de toonbank, maar ook online. De meeste leveranciers van kassa’s hebben hierop al voorgesorteerd.

Dranken in blikjes vallen (vooralsnog) niet onder het nieuwe statiegeldbeleid. Ondernemers die echter plastic flesjes om deze reden de deur uitdoen, hebben hiervan waarschijnlijk maar tijdelijk profijt. Er zijn namelijk plannen om over enkele jaren ook statiegeld op blikjes te heffen.

Zoals gezegd: cafetaria’s en andere horecabedrijven zijn niet verplicht de flesjes van consumenten terug te nemen. Aan de andere kant blijft de vraag dus wel: wat doe je als een klant zijn lege flesje toch op de toonbank zet in de verwachting 15 cent statiegeld terug te krijgen?

Uit een rondgang van vakvereniging ProFri langs enkele ondernemers, blijkt dat nog weinigen zich dit hebben afgevraagd. Een suggestie zou de volgende mededeling bij de kassa kunnen zijn: “Net als de rest van de horeca, hoeft ons bedrijf geen plastic statiegeldflesjes terug te nemen. Levert u bij ons toch uw lege flesje in, dan doneren wij het statiegeld aan een goed doel.”

Zoeken