Steeds meer cafetaria’s kampen met de gevolgen van leveringsproblemen. ProFri-directeur Frans van Rooij raadt ondernemers aan klanten goed te informeren over de situatie: “Vertel het hen als je even niet jouw gebruikelijke kroket hebt. Anders zouden de klanten zomaar weg kunnen blijven.”

Horecagroothandels moeten in toenemende mate ‘nee’ verkopen. Snacks, maar ook verpakkingen van bepaalde merken en soorten zijn niet verkrijgbaar, sommige schappen zijn leeg.

De oorzaak volgens groothandels: “Verstoringen in de hele keten.” Het gaat om zaken als fabrikanten die te maken hebben met grondstoftekorten, haperende leveringen uit het buitenland of personeelsgebrek.

Flinke prijsverhogingen

Van Rooij: “Producten kunnen niet geleverd worden, of komen te laat. Ondernemers moeten op zoek naar alternatieven die wel verkrijgbaar zijn. Deze problemen zijn ook merkbaar voor cafetariaondernemers. Zij moeten soms kiezen voor producten van een ander merk. Ook worden er flinke prijsverhogingen doorgevoerd, waardoor ondernemers genoodzaakt zijn om hun verkoopprijzen te verhogen.”

Geen levering, restaurants dicht

Welke grote gevolgen dit soort zaken voor de horeca kunnen hebben, laten voorbeelden uit Engeland zien. Daar tikken de heropening na corona (groei van vraag), leveringsproblemen vanuit Azië, chronisch personeelsgebrek én de Brexit zo hard door, dat sommige restaurants hun deuren moeten sluiten. Zo sloten ruim vijftig vestigingen van de kipformule Nando’s omdat er geen kipproducten geleverd konden worden.

Mystery Guest

Met de naweeën van de coronapandemie nog vers in het geheugen, is sprake van een stapeling van zaken die de winstgevendheid van frituurspeciaalzaken kan ondergraven. Van Rooij zegt: “Denk daarnaast maar eens aan de effecten van hoge energieprijzen én personele problemen. Sommige ondernemers leveren dus opnieuw een deel van hun inkomen in. Durf voldoende geld voor je producten te vragen, maar zorg wel dat je zaak en het klantencontact dik in orde zijn. Twijfel je, dan biedt een Mystery Guest bezoek van het Nederlands Frituurcentrum misschien uitkomst. Jouw zaak wordt dan door een deskundige buitenstaander bezocht. Het bezoekverslag kan zeer leerzaam zijn.”