“Frans, jij straalde in alles uit dat de frituurbedrijven jouw aan het hart gaan. Meer dan dat misschien wel. Boze tongen beweren zelfs dat er geen bloed, maar frituurolie door jouw aderen stroomt. Frans, wij zullen jouw vertrouwen niet beschamen en voortbouwen op wat jij in gang hebt gezet!”

Frituurwereld overdracht voorzittershamer aan Alide van Toor CSF240102 565 scaled

Met deze woorden werd scheidend voorzitter Frans van Rooij gisteren tijdens de ProFri-ledenvergadering bij Van der Valk in Vianen toegesproken door zijn opvolgster Alide van Toor. Kort daarvoor overhandigde Van Rooij samen met erevoorzitter Hans Hus (2012-2022) haar de voorzittershamer.

“Terugschakelen”

Alide van Toor vroeg de aanwezige ProFri-leden allemaal even te gaan staan en Frans van Rooij uit te luiden met een donderend applaus. Dat gebeurde. Van Rooij gaf in 2012 de aanzet tot de oprichting van ProFri. Hij was ruim twaalf jaar lang het boegbeeld van friturend Nederland. Als directeur van het Nederlands Frituurcentrum zal hij bij de sector betrokken blijven.

“Maar ik ga mijn bemoeienissen met de branche flink terugschakelen,” zei Van Rooij zelf. Erevoorzitter Hans Hus zei tegen Van Rooij: “Je koos niet altijd de makkelijkste weg en ging confrontaties nooit uit de weg.” Onder Van Rooij kwamen zaken tot stand als de keurmerken Met Goud Bekroond en Goed Gefrituurd, het Frituurwereld Event en de Nationale Smulgids.

“Schouderklopje voor sector”

De nieuwe voorzitter Alide van Toor legde in haar maidenspeech de nadruk op samenwerking met leden én de ProFri-partners om de frituursector te versterken en zaken te bereiken. Hoewel ze tijdens haar inwerkperiode schrok hoe moeilijk sommige ondernemers het hebben, vond ze ook een schouderklopje voor de sector op z’n plek.

ProFri maidenspeech van Alide van Toor

“Want welke veranderingen doorstonden onze cafetaria’s, snackbars en frituren allemaal niet? Samen met de Chinees en pizzazaken hadden wij lang het alleenrecht op de afhaalmarkt. Dat alleenrecht hebben we natuurlijk al lang niet meer,” aldus Alide.

Ze somde marktveranderingen op waarmee de sector te maken kreeg: “Het enorm gegroeide aanbod spijsverstrekkende horeca. De opkomst van delivery. De zondagsopening en avondverkoop van supermarkten. De intrede van de Airfryer. Het groeiende aantal fastfoodrestaurants. Het royale snackaanbod van reguliere restaurants. En zo kan ik nog wel even doorgaan…”

Tot slot zei Van Toor: “Het zijn stuk voor stuk ontwikkelingen met heel veel impact op onze branche. Dat we nog altijd met 5400 collega’s zijn, zegt veel over de liefde van de consument voor onze smaken. Maar het zegt ook veel over onze eigen inzet en vermogen om te veranderen en mee te groeien met de tijd. Daarom een schouderklopjes voor ons zelf.”